O|2 Labgebouw Amsterdam

 

Het O|2 is het nieuwe onderzoeks- en onderwijsgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam. Strategisch gelegen aan de Zuid-as wordt het O|2 de intermediair tussen de vernieuwde campus van de VU en het Amsterdam UMC. Het gebouw huisvest biomedisch en biochemisch onderwijs en onderzoek. Diverse onderzoeksgroepen van de VU, Amsterdam UMC en UvA die samenwerken op het gebied van Human Health and Life Sciences hebben er hun thuis in het 14 verdiepingen tellende gebouw.

 

Zichtlijnen en daglicht

Het gebouw is ontworpen als een compacte kubus waar op strategische plaatsen massa is uitgesneden. Zo ontstaat een fascinerende ruimtelijke structuur, met spectaculaire zichtlijnen en daglicht dat diep het gebouw binnendringt. De uitsneden komen samen in het hart van het gebouw waardoor een centraal atrium ontstaat. De verspringende terrassen in het atrium worden ingericht als verblijfs- en ontmoetingsgebied voor studie, werk en ontspanning. De begane grond krijgt een open invulling waardoor het gebouw zich nadrukkelijk richt op de campus.

 

Interactie en innovatie

De vrij indeelbare verdiepingen zijn bij uitstek geschikt voor flexibel gebruik door laboratoria, kantoortuinen, studiecentra en/of ontmoetingsruimten. Elke verdieping bestaat uit een west- en een oostvleugel, gescheiden door het atrium. De beide vleugels zijn verdeeld in zones voor laboratoria, kantoren en service. Door het netwerk van ver-bindingsroutes maken ontmoetingsplekken optimaal en maximaal ontmoeten, kennisuitwisseling en innovatieve interactie tussen gebruikers mogelijk. Bij het ontwerp van het O|2 gebouw is rekening gehouden met steeds veranderende onderzoeksprogramma’s, door flexibele universele laboratorium modules in een vast stramien te ontwerpen, die naar wens geschakeld kunnen worden.

 

Over dit project is een boek uitgebracht:

Topwetenschappelijk onderzoek Human Life Sciences in het O|2 Labgebouw

 

Pieter Walraad werkte bij EGM architecten als projectarchitect van het het O|2 Labgebouw.

Categorie
Architectuur, Onderwijs, Research, Stedenbouw